mandag 1. desember 2008

Bussakjson

Sigrid og jeg har vært på lokallagslederkurs med AUF i Akershus i helga. Det var et meget lærerikt kurs med mange gode innledere, bla Reiulf Steen(tidligere AP-leder), Gorm Kjernli(stortingsrepresentant), Jan Christian Vestre(politisk rådgiver i AUF) og mange flere. 
Der ble 15 engasjerte sjeler mer proppfulle av inspirasjon og pågangsmot(om det var mulig) enn vi i utgangspunktet var, og det betyr en hel god del. 

VI fikk diskutert muligheter for aksjoner og kurs i de forskjellige lokallagene, og Bærum AUF har lyst til å ha en aksjon om enten miljø eller/og bussruter. Sigrid og jeg skal lage en film om bord på bla. 761 Skui og 151 Rykkinn der vi filmer hvor fullt det er og beskriver hva slags konsekvenser dette har for elevene som tar bussen. Vi håper at filmen får busselskapet til å innse at det er nødvendig å innføre flere ruter og at de utvilsomt kan tjene på dette. 

Vi er oppgitt over dagens situasjon og veldig glade for å få innspill, og vi oppfordrer alle som er enige med oss til å stille opp på aksjonen. 

Takk på forhånd,

Priya Prasath og Sigrid Joh. Otterlei

9 kommentarer:

Kamerat Håheim sa...

Kul aksjon! Masse lykke til:)

Olve Hagen Wold sa...

Spøker du? Dere skal filme om bord på en buss og sende det til busselskapene for å overbevise dem om at det er lønnsomt å kjøre flere busser??? Vet dere egentlig hva lønnsomhet betyr? Lykke til, sier jeg bare...

Sana sa...

Olve, er du nødt til å være så pessimistisk? Du har ingen garanti på at dette ikke fungerer. Det kan faktisk hende at de hører på oss, og at dette er hva det trengs for at de skal høre!

Hermy sa...

bra initiativ, bussen min (753 sandvika) er stappfull om morgenen! fint om dere hadde jobbet litt for å få flyttet bussholdeplassen "folkets hus" til innkjørselen ved sandvika, ettersom man da ville fått en tryggere og kortere vei. Dette hadde gjort mange ungdommer glade:)

Kjetil Rjuichi Ohta Gjønnes sa...

Olve, på bussruter hvor busser må kjøre forbi fulle holdeplasser grunnet plassmangel, vil det lønne seg å sette inn ekstra rushtidsbusser.

De som opplever å bli forbikjørt hver morgen vil etterhvert velge et annet transportmiddel, og Ruter AS vil miste disse kundene. Dårlig service er veldig lite lønnsomt.

I tillegg finnes det allerede endel mennesker som i dag kjører bil fordi de vet hvor fulle bussene er. Mange av disse ville kanskje valgt å ta bussen hvis tilbudet var bedre.

På Nedre Romeriket der jeg bor finnes det endel bussruter som bare går i rushet og endel separate ruter som er rene skolebusser. De går gjennom områder med dårlig busstilbud, men med mange skoleelever. Det er ikke færre personer på hver buss av den grunn, snarere tvert imot. Når jeg tar bussen til skolen går det åtte busser i timen, de er alltid fulle.

Noe av grunnen til at det ikke blir opprettet flere ruter i Akershus ligger forøvrig i ditt eget moderparti. Høyre og FRP har i samarbeid nedprioritert økt støtte til kollektivtransport, og jobbet hardt for utbygging av E18. Hva tror du redder miljøet og letter presset på norske veier mest? Flere busser eller flere kjørefelt?

Kjetil Gjønnes

Anonym sa...

Super god aksjons ide! Gleder meg å se resultatet! Husk å få presseoppslag på dette:)

Supert at Bærum AUF har planer om masse aktivitet framover! Stå på!

Klem

Olve Hagen Wold sa...

Så naiv du er, Kjetil. Kollektivtrafikk i Norge er ikke lønnsomt UANSETT. Derfor sinnsyke subsidier og derav elendig kvalitet (ja, disse henger sammen). Den eneste måten å endre dette på er å tidoble Norges befolkningsmengde, og det kommer ikke til å skje. Sørgelig, men sant.

Kjetil Rjuichi Ohta Gjønnes sa...

Lønnsomhet handler ikke alltid om penger, det handler om å tenke langsiktig. Å velge private transportmiddler fremfor kollektivtrafikk lønner seg faktisk ikke det heler. Bare det å ha en bil koster 20 000 kr i året, dette er før jeg regner med drivstoffpriser. Månedskort for Akershus og Oslo for 1 år: 22 440 kr.

Forøvrig kan faktisk Ruter AS vise til overskudd på drift av flere ruter mellom Oslo og Lillestrøm.

Men det viktige i debatten om kollektivtransport er ikke om det er mulig å tjene penger på det. Det viktige er at man ved å reise kollektivt sparer miljøet.

Ser fram KONSTRUKTIV kritikk

Priya Prasath sa...

Takk for kommentarene, folkens!
Er det noen som har flere tips/ideer til oss?

Jeg regner med at vi begynner filminga neste uke :)